גם מאפיוזים בחליפות הם מתים מהלכים (עונות שניות ל"אימפריית הפשע" ו"המתים המהלכים")

פורסם במקור בגיליון אוקטובר 2011 של "בלייזר", לרגל עלייתן לעונה שניה של "אימפריית הפשע" ו"המתים המהלכים"

ב-5 בדצמבר, כמעט בזו אחר זו, באו לקצן עונותיהן הראשונות של שתי סדרות אמריקאיות מדוברות. ב-AMC נעצר מסע ההרג הקצר של "המתים המהלכים", וב-HBO פיזרו את מסיבת הנשף המתמשכת של "אימפריית הפשע". אבל זה היה זמני; כמו האלכוהול המבריח את גבולות חוק היובש, כמו הזומבים השוטפים את רחובות אמריקה, היה ברור שאת הסדרות האלה אי אפשר לעצור. אחרי שני פרקים, "המתים המהלכים" כבר קיבלה עונה שניה. ל"אימפריית הפשע" זה לקח פרק אחד.

לכאורה, אין כמעט דבר בין השתיים. "אימפריית הפשע" מספרת על עליית הפשע המאורגן באמריקה  של אחרי מלחמת העולם הראשונה; "המתים המהלכים" מספרת על עליית הקניבליזם הלא-מאורגן באמריקה הפוסט-אפוקליפטית. למעשה, המרחק בין הגנגסטרים מאטלנטיק סיטי לזומבים מהסיטי של אטלנטה קצר משנדמה. בשתיהן יש מפלצות דמויות אנוש ואוכלות אדם המשתלטות על העיר. ב"אימפריית הפשע" הן רק לבושות יותר יפה, זה הכל.

מדובר בשתי סדרות שהפכו לספינות הדגל החדשות של ערוצי הכבלים הבולטים בארה"ב, הנאבקים ראש בראש על ירושתו של הסנדק המנוח טוני סופרנו. "אימפריית הפשע" תפסה את מקומה בחזית HBO, לצד "משחקי הכס". לעומת סדרת הפנטזיה הפנטסטית, "אימפריית הפשע" נוצקה ממש בצלמה של "הסופרנוס", מהנושא (מאפיה) דרך היוצר (טרנס ווינטר, מכותבי "הסופרנוס") ועד לכוכב (סטיב בושמי, ששיחק ב"הסופרנוס"). אפילו בשביל הלוקיישן הם לא נסעו רחוק – אטלנטיק סיטי שבניו ג'רזי, לא רחוק ממקום מושבה של משפחת סופרנו. בבתי הקזינו שנוקי תומפסון פתח על הטיילת, טוני סופרנו גלגל קוביות כמה עשורים מאוחר יותר.

מי? טוני סופרנו? תאמר לו שאני בדרך אליו. ארנולד רות'סטיין

"המתים המהלכים", לעומת זאת, היא סדרת מד"ב המבוססת על קומיקס. למעשה, היא נראית יותר כמו אחותה הזומבית של "אבודים". היא לא בקליבר של "מד מן" ו"שובר שורות", אבל היא אחת הסדרות המצליחות של AMC.

מי שעוד מחבר בין השתיים הם הכוחות ההוליוודיים שמאחוריהן. מרטין סקורסזה הוא ממפיקי "אימפריית הפשע", ואף ביים את פרק הפיילוט המגלומני והמצליח שלה. החיבור בין סקורסזה וגנגסטרים עשה את שלו. פרנק דרבונט, מאסטר של מתח ואימה (חפשו את "הערפל" ותבינו), לקח חלק פעיל יותר ב"המתים המהלכים". הוא לא סתם מפיק בפועל ושם מרשים לתקוע בפוסטר, אלא היוצר של הסדרה והכוח האמנותי והניהולי מאחוריה.

סקורסזה ודרבונט עשויים לרמוז גם על הכיוונים השונים אליהם פונות שתי הסדרות בעונתן השניה. סקורסזה עדיין כאן, ו"אימפריית הפשע" תמשיך כנראה להיות מפתה כמו וויסקי לא חוקי. הגנגסטרים נראים טיפ-טופ, העיצוב האמנותי מרשים, והעובדה שמסתובבות בה דמויות משנה עם שמות כמו לאקי לוצ'יאנו, מאיר לנסקי ואל קפון מבטיחה שיש למה לצפות. אז נכון שהמאפיוזים המלוקקים לעולם לא יוכלו להתחרות בגנגסטרים בטריינינגים מניו ג'רזי, אבל ממילא אף אחד לא הצליח.

על "המתים המהלכים", לעומת זאת, מוטל צל כבד. דרבונט פיטר את כל צוות הכותבים בסוף העונה, ואז התפוטר בעצמו לאחר שביקשו לקצץ לו בתקציב. כשאתה עושה סדרת אקשן-קומיקס פוסט-אפוקליפטית עם זומבים, תקציב גבוה זו דרישה בסיסית למדי. יש הטוענים שהאשם ב"מד מן", השותה ל-AMC את הכסף, אבל זה תירוץ שב-HBO לא תשמעו.

בעונתה הראשונה התגלתה "המתים המהלכים" כאכזבה, עם עלילה בנאלית ודמויות אנושיות שהיו יותר מתות מהזומבים. היא הצליחה ליפול בין כל הכיסאות עליהם ניסתה לשבת: לא מפתיעה כמו "אבודים", לא לוהטת כמו "דם אמיתי", לא עמוקה כמו "משחקי הכס" ובעיקר לא אלימה, אפלה, טראשית או מתחכמת כמו רוב סרטי הזומבים שראיתם. היא התחילה את חייה כיצור חי עם תקווה לעתיד ורוד, אך הפכה בחלוף הזמן לעוד אחד מאותם זומבים טלוויזיוניים המשוטטים על המסך ומחרחרים את דרכם אל העונה הבאה (מלשון "חררר…"). ובשביל לראות מתים מהלכים די לנו בחבר'ה שמרגיזים את נאקי תומפסון.

נאקי תומפסון וחבר קטן. מחוץ לתמונה: מתים זוחלים

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s