סדר פסח: "משחקי הרעב" (ביקורת)

שוב מגיעה סדרת ספרים שהפכה ללהיט בקרב בני נוער לקולנוע, ושוב אני עומד מולה תמה. מה בדיוק הפך את "משחקי הרעב" ללהיט? הביקורת (הקלושה)? האלימות (המרוככת)? הפוריטניות המינית (כן – זה עבד ל"דמדומים")?

"משחקי הרעב" מתרחש במציאות עתידנית בה אמריקה מחולקת למחוזות, המשתתפים מדי שנה – באמצעות צמד נציגים צעירים – במשחק הישרדות אכזרי, שרק אחד יוצא ממנו חי. הרעיון הזה אולי נשמע מבריק, אבל רק עבור מי שלא מודע להיסטוריה האמנותית הארוכה של אותו רעיון, שכבר הופיע בספרים (רוברט שאקלי, ריצ'רד קונל), בסרטים ("Surviving the Game", "הם יורים גם בסוסים") ובסדרות טלוויזיה ("גולשים בזמן"). אם כך, מקוריות היא בודאי אינה המעלה הבולטת של ספריה של סוזן קולינס.

אבל אין בכך כדי לגרוע מהספרים. גם מבלי שהרעיון יהיה מקורי או מבריק, הוא בודאי מניח נקודת מוצא מעניינת לסיפור שהוא גם אלגוריה. נדמה שלשם מכוונת קולינס: משל עתידני על תרבות המערב, על הריאליטי, על החטטנות והסקרנות שאין להן שובע, ועל הצלם האכזרי שהן לובשות בחלוף השנים.

אלא שגם כאן חוטאת קולינס, ו"משחקי הרעב" אינו מציע יותר מאלגוריה פשטנית לחלוטין על כל אותם נושאים שהועלו כאן. אה, הריאליטי חודר לכל מקום. הוא הופך אותנו לאכזריים ולקהי חושים. החיצוניות היא חזות הכל. האלימות היא כלי שרת בידי הבידור. אנחנו מקריבים את ילדינו לטובת סיפוק היצרים של האנושות. פיהוק. לא שזו אינה ביקורת מעניינת וראויה, אבל מה החידוש כאן? ואם כבר בוחרים בדרכים אלימות קיצוניות, איפה הביקורתיות הבוטה שצריכה להתלוות אליה? ואיפה לעזאזל הסאבטקסט? ואם אין כאן תובנות ביקורתיות חריפות, אין מקוריות ואין ברק, מה יש כאן?

מה שיש כאן הוא סרט לבני הנעורים, שנעשה במתכונת "דמדומים" – כלומר, בלי להציע שום דבר פוגעני מדי. אין כאן אלימות קשה, למרות שהאלימות הקשה היא לב לבם של העלילה ושל המשל. אין כאן מיניות, למרות שמדובר בחבורת מתבגרים שרצה ביערות בלי השגחה. יש כאן סרט הרפתקאות חלבי, לא יותר.

כדי להבין את הכישלון של "משחקי הרעב", צריך לחשוב למשל על "בעל זבוב" – אלגוריה כמותו, אך עמוקה ומרתקת פי כמה. "בעל זבוב" בודד חבורת נערים מהציוויליזציה, והניח ליצרים הקמאיים שלהם להשתלט עליהם, לטוב ולרע, כמו בניסוי סוציולוגי נטול בקרה. ל"בעל זבוב" לא היה אלמנט עלילתי שכפה עליו אכזריות, כמו ב"משחקי הרעב", ובכל זאת הוא אכזרי ועוצמתי מהאחרון פי כמה. בניגוד לוויליאם גולדינג, שהניח לגיבוריו לטפס בכוחות עצמם על העץ, קולינס התקינה עבור גיבוריה את הסולם – אבל לא נתנה להם לטפס עליו. סביר להניח שעשתה זאת כדי לשמור על קהל היעד.

(זה המקום להעיר שלא קראתי עדיין את ספריה של קולינס. כתבה ב"ניו יורק טיימס" טענה שהספר מותח "ביקורת נוקבת", ולפיכך יתכן כי כל הביקורת על רעיונותיו ועלילתו של "משחקי הרעב" צריכה להיות מופנית לתסריטאי הסרט, ולא אליה. הבעיה היא שקולינס נזכרת כאחת מתסריטאיות הסרט)

זו קשת ענקית או שאת שמחה לראות אותי? ג'יי-לו

אם ספריה של קולינס חריפים ומורכבים מהסרט המבוסס על הראשון שבהם, הרי שעיקר האשמה נופלת על כתפיו של הבמאי גרי רוס – והמפיקים שבחרו בו. רוס אינו במאי נטול כישרון (ביים את "פלזנטוויל", "דספרו" ו"סיביסקיט", וכתב את "ביג"), אבל הסגנון הדרמטי המרוכך שלו אינו הולם יצירה שאמורה להציע ביקורת חברתית נוקבת. אלא אם אותה יצירה אמורה להיות בלוקבסטר לבני הנעורים. במקרה הזה, ולאור נתוני הקופות, נראה שמדובר בבינגו.

כואב לי במיוחד על ג'ניפר לורנס, שחקנית צעירה מעולה ("קר עד העצם"), שמקבלת כאן תפקיד חד ממדי ועלולה להישאר מזוהה איתו במשך שנים, כמו דניאל רטקליף ("הארי פוטר") וקריסטן סטיוארט ("דמדומים"), אם לא תעשה את הבחירות הנכונות בקריירה. והבחירה הנכונה הבאה בקריירה תהיה להציב דרישה בפני מפיקי "משחקי הרעב": או אני, או רוס.

Twitsonfilms: 'בעל זבוב' פוגש את 'הישרדות'? לא ממש. יותר תאום עתידני ל'דמדומים'. כלומר שטחי, חלבי ואולי מרגש נערות. אולי. ½**

"משחקי הרעב" (The Hunger Games). בימוי: גרי רוס. תסריט: גרי רוס, בילי ריי וסוזן קולינס, על פי ספרה של קולינס. שחקנים: ג'ניפר לורנס, ג'וש האטצ'רסון, וודי הארלסון, אליזבת' בנקס, סטנלי טוצ'י, דונלד סאת'רלנד, ווס בנטלי, לני קרביץ, טובי ג'ונס, ליאם המסוורת', פאולה מלקומסון, אמנדה סטנברג, אלכסנדר לודוויג. 142 דקות.

IMDB כאן

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s