אלכס בורח עם הקרקס ("מדגסקר 3" – ביקורת)

בתוך שבוע מגיעים לישראל שני סרטי אנימציה – "מדגסקר 3: מקרקסים את אירופה" ו"עידן הקרח 4: יבשות בתנועה" – שהדמיון ביניהם רב. ראשית, שניהם סיקוולים בסדרות מצליחות. ושנית, שניהם משתייכים לז'אנר האנימציה שמוותר על העומק הדרמטי הבלתי ניתן להשגה של פיקסאר, ופשוט בא לעשות חיים. ושלישית – שניהם עושים את זה.

"מדגסקר" הוא דוגמה מצוינת. זה מותג של דרימוורקס שלא נהנה אפילו מהתחכום/התחכמות שמאפיינים את דרימוורקס בספינת הדגל שלהם "שרק". "מדגסקר" היה סרט אנימציה שנבנה מחומרים כמעט קלאסיים: סרט הרפתקאות, חיות מדברות וכוכבים מדבבים. הוא לא היה בשום שלב מבריק, אבל הוא היה חביב. המוטו שלו היה "כולם להזיז ת'טוסיק". לא מתוחכם, לא עמוק ולא בטיח. פשוט להזיז ת'טוסיק.

"מדגסקר" הראשון השיק סדרה מצליחה עם גיבור-אריה שאי אפשר שלא לאהוב, כי הוא גם אריה, גם לא ממש מתפקד כאלפא-אריה וגם מדובב על ידי בן סטילר; להקת ליווי שכוללת זברה צעקני (כריס רוק), ג'ירף עגמומי (דייויד שווימר) והיפופוטמית שעד היום לא פענחתי את סוד קסמה (ג'אדה פינקט סמית'); ודמויות משנה שגונבות את ההצגה כמו יחידת פינגווינים, צמד קופים אינטלקטואלים ומלך-למור מחופף (סשה ברון כהן). "מדגסקר 2" (הביקורת שכתבתי עליו בשעתו – כאן) ניסה לחזור על נוסחת הקסם, ועשה זאת בהצלחה פחותה. רוב הזמן הוא פשוט שמר על השמרנות.

"מדגסקר 3", נאמן לשמו העברי ולעלילתו המרכזית, מגלה סוף סוף סימנים של שבירת כלים. סיפור המסגרת שולח את חבורת החיות הנמלטות מחופי אפריקה לא מונטה קרלו, שם הם מצטרפים לקרקס חיות נודד, לוקחים עליו בעלות ומשיקים מופע שלידו ה"סירק דה סוליי" נראה כמו קרקס פרעושים. כל זאת בזמן שהם נמלטים מיחידת לוכדי החיות הצרפתית בראשותה של המפקחת המרחרחת שנטל דובואה (פרנסס מקדורמנד). נשמע כמו מתכון לבלגן.

וזה היה הרגע הכי מביך שלי ב"רוקדים עם כוכבים"

הנסיעה ברחבי אירופה הקלאסית הופכת את "מדגסקר 3" למין תאום ל"מכוניות 2" – מהכושלים בסרטי פיקסאר. והנה, מה שרע אצל פיקסאר הגאונית (וכמה שזה נדיר), מתגלה כמצוין אצל דרימוורקס השובבה. אווירת הקרקס הפרועה הולמת את החיות של "מדגסקר". היא הרבה יותר ברוחו של המלך ג'וליאן, ופחות ברוחם המייגעת של מלמן הג'ירף או גלוריה ההיפופוטמית. סיפורו של הזוג המוזר, כמו גם בעיות הזהות של הזברה המעצבן מרטי, מפנים את הבמה לסיפור הרפתקאות קליל ומבדר. אפילו אלכס – עדיין כוכב הסרט – כמעט ומפנה את מקומו, ונדמה שהסיפור הדרמטי המרכזי ב"מדגסקר 3" הוא בכלל סיפורו של ויטאלי (בראיין קרנסטון), טיגריס שהיה כוכב הקרקס ואיבד את ביטחונו בתאונת עבודה איומה. רוח השטות הולמת את הסיטואציה הבסיסית שעליה נוצקה "מדגסקר" – חיות שאוהבות את בית הכלא שלהן – ושהמשיכה לאורך הסדרה באלמנטים עלילתיים נטולי היגיון לכאורה כמו העובדה שכל הזברות נראות כמו מרטי (אבל הג'ירפות וההיפופוטמים לא) או תעלול הקרקס הבלתי יאומן של ויטאלי.

צריך להגיד רגע משהו על הבחירה בקרקס כעולם ההתרחשות המרכזי בסרט שגיבוריו בעלי חיים. הקרקס נחשב לאחד המוקדים הבולטים בהם מתרחשות התעללויות בבעלי חיים, או למצער ניצול מסחרי גס שלהם. אפשר היה לחשוב ששימוש אסקפיסטי וקר לב בעולם הקרקס בסרט כמו "מדגסקר", שבו החיות נהנות מחיי הקרקס וחשות ריק ואובדן כשהוא מצוי בסכנה, יהיה מקומם. אך לא כך הוא; "מדגסקר" מציע קריאה חתרנית, ומשיב את הקרקס לידי בעלי החיים. החיות של "מדגסקר" משתלטות על הקרקס, ואז הופכות אותו לשלהן ומעלות מופע שעולה עשרות מונים על כל מופע אנושי מקביל. למעשה החיות משתלטות על טריטוריה אנושית, שעושה בהן שימוש מסחרי, אבל במקום להחריב אותה – הן בוחרות לאמץ אותה. האם יש כאן מסר אידילי-הרמוני באשר ליחסים הרצויים בין חיות לבני אדם? סביר להניח שלא. נעים לחשוב שכן.

תשובה מסוימת לעתיד היחסים בין הגזעים מגיעה אולי בסיום הסרט, שבו כוכבי "מדגסקר" חוזרים לגן החיות הניו יורקי אותו עזבו ואליו לא הפסיקו להתגעגע. ברגע הזה, מול הגדר, הם נאלצים להכריע בין חזרה למקום שאהב אותם, טיפח אותם ועשה אותם לגיבורים מקומיים, לבין המשך החיים החדשים שסיגלו לעצמם, כגיבורים ברשות עצמם. מחד, החיות האלה, כמו כל חיות, לחופש נולדו. מאידך, הן כבר הפנו לטבע האפריקאי כתף קרה. האם הפעם יעלו על רכבת הקרקס? אתם יכולים לנחש את התשובה. אבל מוטב שפשוט תראו אותה בעצמכם. לא כי היא מבריקה או לא צפויה. פשוט כי הדרך אליה היא ספקטקל קרקסי מענג.

רגע, באמת היה בית כזה ב"מי יודע מדוע ולמה" או שעבדתם עלי?

נ.ב. מי שקצת נשכח בסרט הזה, וחבל, הוא הדבר הכי טוב שיצא מ"מדגסקר" – הפינגווינים. כצופה נלהב בסדרה בכיכובם בניקולודאון, אני עדיין מצפה לספין אוף בכיכובם. "משימה בלתי אפשרית" יהיה פנטסטי. וגם: "ג'וליאן עושה את אמריקה". אם נשאר לברון כהן מה להחריב שם אחרי בוראט, ברונו והדיקטטור.

ביום חמישי: "עידן הקרח 4"

Twitsonfilms: אלכס בורח עם הקרקס? כן, וזה עושה לו רק טוב. החיות מניו יורק מלהטטות באירופה, ונותנות שואו מרהיב ומשעשע. ****

מדגסקר 3: מקרקסים את אירופה (Madagascar 3: Europe's Most Wanted). בימוי: אריק דארנל, טום מקגראת' וקונראד ורנון. תסריט: אריק דארנל ונוח באומבך. שחקנים: בן סטילר, כריס רוק, דייויד שווימר, ג'אדה פינקט סמית', סשה ברון כהן, סדריק הבדרן, אנדי ריכטר, פרנסס מקדורמנד, בראיין קרנסטון, ג'סיקה צ'סטיין, מרטין שורט, טום מקגראת', כריס מילר, כריסטופר נייטס, קונראד ורנון, ויני ג'ונס, סטיב ג'ונס, ניק פלצ'ר, פז וגה, פרנק וולקר. 93 דקות.

אידיבי כאן, IMDB כאן

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s