פגישת מחזור ("עניין של זמן 2012" – ביקורת)

נכתב לאתר "בית אבי חי"

ווייצמן חזר לארץ מהולנד. הוא יושב מול מצלמת האינטרנט ומשגר מסר מצולם לאומה. אחרי לבטים, מתברר, החליט לארגן פגישת מחזור. הוא לא בטוח אם זה טוב, למה זה טוב ואם הוא באמת צריך את זה. אבל הוא רוצה את זה, ומשהו דוחף אותו לכנס את החבר'ה שאת רובם לא ראה מאז גיל 18. כך נפתחת פגישת המחזור שדור שלם של צופי טלוויזיה חיכו לה, אולי יותר משחיכו לפגישת המחזור של כיתתם שלהם.

כל מי שהוזמן פעם לפגישת מחזור מכיר ודאי את ההתלבטות הזו – הרגע שבו אתה נע בין סקרנות (מה יצא מההוא, את מי התחתנה ההיא, מי הגשים את מה שנכתב עליו בספר המחזור ומי יוכתר כמצליחן של השכבה) לבין אפאטיות (יש לי כבר חיים בוגרים, קריירה וילדים, אז למי בכלל אכפת?). פגישת המחזור מציעה עימות ישיר עם העבר שלך – עם המתבגר ההחלטי אך המבולבל, המעצבן ויודע הכל, החולם והשאפתן שהיית. זהו עימות ישיר עם החלומות שלך – ולעתים גם עם שברם. והעימות הזה הופך עוצמתי פי כמה כשפגישת המחזור שלך היא עם חבר'ה שכאמור דור שלם עקב אחרי התבגרותם (ועודנו עוקב, בשידורים המחזוריים של חינוכית 23). כך שאפשר להבין את ווייצמן.

אם כן, איך נראית הכיתה הנוסטלגית של י"א 5 בחלוף עשור ומחצה? ווייצמן (שי קפון), שצופי "האלופה" יודעים שהפך לבמאי (בדיוק כמו קפון), רוצה ליהנות מהחיים, אבל די מסובך בתוכם, וקרוע בין החברות האמיצה עם עידו (מוש בן בסט), שהפך להיות יאפי כצפוי, לבין אשתו גלי (אסתי ירושלמי) ולבין החיים שהשאיר מאחור, בחו"ל. דנה (דנה ברגר) ושרון (שרון חזיז) ניתקו קשר – דנה התחתנה עם מיליונר מפחיד (גיל פרנק), בעוד ששרון הפכה לאשת משפחה מתוסכלת (לצדו של יואב צפיר). דור ההמשך שלהן כבר רוקם את החברות מחדש. עוד בתמונה: סגל (תומר שרון), איתי (ירון מוטולה), ניר (ניר פרידמן) ושאר חברים. אמנם בולטים בחסרונם כמה מהגיבורים הבולטים של הסדרה (אורי גוטליב, אורי בנאי ואיילת זורר כמובן – המצליחנית האמיתית של השכבה) וכמה מהכוכבים הבולטים שיצאו ממנה (גלית גיאת, ליאור כלפון ואביב גפן כמובן – המצליחן הלא צפוי של השכבה). אבל הי – אפילו גבאי (עמיקם לוי) כאן (אבל מתי, המחנך המיתולוגי בגילומו של עמית ליאור, לא).

"עניין של זמן" לא הפכה במקרה או בטעות לסדרה נוסטלגית. בניגוד לשמה, זה לא רק עניין של זמן. "עניין של זמן" היתה סדרה מצוינת שדיברה לקהל שלה בגובה העיניים. היא לא היתה "דגראסי" הזרה, ובוודאי שלא "בברלי הילס 90210" המלוקקת. היא היתה סדרה שחיה כאן ועכשיו – עניין שטלוויזיה אסקפיסטית בת זמננו מתקשה לעשותו היטב. אמנם היא לקתה בדידקטיות מסוימת, ובהחלט הצדיקה את הולדתה בטלוויזיה החינוכית, אבל היא הצליחה לסחוף אליה את הצופים בזכות הבחירה בנושאים הקרובים בליבם, בזכות העיסוק הדרמטי המצוין בהם, ובזכות קאסט צעיר ולא מנוסה שידע לטפל בו היטב, תחת שרביטן של הבמאיות יעל גרף ושירלי שטרן והתסריטאית רונית וייס ברקוביץ'. אחריה הגיעה סדרת הספין-אוף הלא מוערכת דיה "עשרים פלוס", שהצליחה להשתחרר מהממד הדידקטי אך לא לשחזר את ההצלחה.

"עניין של זמן" החדשה כבר לא דומה לזו המקורית. כמו גיבוריה, היא התבגרה, השתנתה והתאימה את עצמה למציאות הישראלית, שחיה היום בקצב אחר, במערכת ערכים אחרת ובאיכות חיים אחרת. ההתבגרות כרוכה ביציאה מכוך של חלומות אל מציאות שאינה בהכרח אידילית, ולחבר'ה של "עניין של זמן" אין פריבילגיות של מפורסמים. והם אמנם התבגרו. במובן מסוים, כבר לא מעניינות אותם זוטות של מתבגרים, כמו מי התנשקה עם מי. אבל במובן אחר, זה עדיין בדיוק מה שמעניין אותם. "עניין של זמן" המקורית הצליחה לעסוק גם ברומנים של התבגרות מבלי להיגרר לטלנובליות. אפשר לקוות – ולסמוך על וייס-ברקוביץ' – שהסדרה הנוכחית תדע לחמוק מזה גם הפעם.

אז מה למדנו מפגישת המחזור של י"א 5? שהחבר'ה של הכיתה התבגרו יפה, כדרכם של כוכבים. אפילו אלה מהם שכמעט ונעלמו מחיינו, כמו בן בסט וירושלמי (שמזכירה לנו שהיא משחקת מעט מדי), שמרו על עצמם היטב ועוד ניתן לזהות בהם את הילדים שהיו. חלק מהדמויות גדלו כצפוי (סגל הפך להיות פרובוקטור ואידיאליסט כפי שתמיד היה, הילד המעצבן שאומר את האמת בפרצוף), אחרות – פחות (ניר הרוקר הפך לחסיד נחמן). אבל בסך הכל, כולם גדלו להיות החברה הישראלית, או ליתר דיוק הפלח הבורגני שלה. בדיוק זה שכנראה ישב וראה את "עניין של זמן" החדשה בזמן שבחוץ צעירים לוחמניים – כמו שהיו פעם עידו, ווייצמן וחבריהם – בערו ברחובות בזעם. או בדיוק כמו זה שישב וראה את "הישרדות" בערוץ המקביל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s