49 הפרקים הכי משפיעים בטלוויזיה

לא הסדרות הכי טובות (אז בלי "הסמויה").

לא הפרקים הכי טובים (אז בלי הפיילוט של "שובר שורות" או של "אבודים").

לא הסדרות הכי משפיעות (אז בלי "חברים" או "24").

לא הרגעים הטלוויזיוניים הגדולים (אז בלי הנחיתה על הירח וה-11 בספטמבר).

רק סדרות עלילתיות מתוסרטות (אז בלי The Tonight Show ו"60 דקות").

וארבעים ותשעה. דווקא שלא יהיה חמישים.

פורסם במקור בגיליון אוקטובר של "בלייזר"

 

Cousin Maude's Visit, "הכל נשאר במשפחה", עונה שנייה, פרק 12 (11.12.71)

מוד מגיעה לביקור, וכל שיחות הסלון באות איתה

הרשימה הזאת חייבת להתחיל ב"הכל נשאר במשפחה", הסדרה שלימדה את הטלוויזיה האמריקאית איך לטפל בנושאים חברתיים בזמן אמת, גם בתקופה פוליטית רגישה. כשמוד, האחיינית הליברלית של אדית', הגיעה למעוז הבאנקרים השמרן, סוף סוף זיהתה את עצמה המשפחה האמריקאית על המסך הקטן לא דרך הריבים המשפחתיים הטריוויאליים, אלא דרך העימותים הפוליטיים הסוערים שיכולים להרוס ארוחת ערב.

Edith's Problem, "הכל נשאר במשפחה", עונה שנייה, פרק 15 (1.8.72)

לאדית' יש בעיה של נשים, ל"הכל נשאר במשפחה" יש את האומץ להתמודד איתה

המומחיות של נורמן ליר ותסריטאיו בפירוק קומי של מוקשים חברתיים הגיעה לשיא בפרק (עליו זכו באמי הראשון של סדרה) בו עסקו ב"בעיה של אדית'" (חדלון ווסת). אחרי "הכל נשאר במשפחה", טאבואים רבים הפכו לתמות מקובלות בסיטקומים. אבל אני די בטוח שעל חדלון ווסת בקומדיה עדיין לא שמעתם.

The Contest, "סיינפלד", עונה רביעית, פרק 11 (18.11.92)

מי יצליח להחזיק הכי הרבה זמן בלי לאונן? מי יצליח לדבר על זה בלי לדבר על זה?

"סיינפלד" הניהיליסטית סימנה את תחילת שבירת כללי הפי-סי בטלוויזיה המודרנית, ולא היה רגע מבריק יותר מהערב שבו התקבצו ארבעה חברים סביב שולחן דיינר, שילבו אצבעות ויצאו לתחרות האוננות המפורסמת בהיסטוריה. ומה שמבריק כאן הוא כמובן העובדה שהמילה "אוננות" בכלל לא נאמרת בפרק. כך מפרקת "סיינפלד" טאבו חברתי מבלי לעורר עליה את הזעם הקדוש הרגיל. הישג טלוויזיוני שכולם מנסים לשחזר, ומעטים מצליחים.

The Boyfriend, "סיינפלד", עונה שלישית, פרקים 17-18 (12.2.92)

קית' הרננדז יורק, "סיינפלד" קורצת

והנה איך שסדרה כמו "סיינפלד" שוחטת פרה קדושה כמו JFK. אמריקה מעולם לא השתחררה מצלה של ההתנקשות בנשיא, אבל כמעט 30 שנה אחרי הרצח היא לפחות התחילה לגלות קצת ציניות, כש"סיינפלד" הפכה את העיסוק האובססיבי בתיאוריות הקשר לבדיחה רטובה. יורק שני או מוחטת קסם? מה שבטוח, מכאן ואילך שום דבר כבר לא יהיה קדוש.

The Betrayal, "סיינפלד", עונה תשיעית, פרק 8 (20.11.97)

החבורה נוסעת לחתונה בהודו אבל הכל משתבש, כולל סדר העלילה

לפעמים הסיפור אינו חשוב כמו האופן בו הוא מסופר. הסדר, למשל. "סיינפלד" לא המציאה את ערבוב הנראטיב, ואפילו לא את הפרק ההפוך, שנוטל השראה מ"הבגידה" של הרולד פינטר. אבל לעשות פרק טלוויזיוני כל כך יוצא דופן זה כבר סיפור אחר. "איך פגשתי את אמא" כבר עושה את זה על בסיס שבועי.

Atomic Shakespeare, "בלשים בלילה", עונה שלישית, פרק 7 (25.11.86)

מאדי ודייויד גולשים בזמן ומציגים את "אילוף הסוררת"

אין כל קשר בין "אטומיק שייקספיר" לבין מה שקורה ב"בלשים בלילה" במהלך 30 הפרקים שקדמו לו. הבלשים שם, עם כמה רפרנסים מודרניים, אבל כל השאר שייך למאה ה-16, מהשרוולים התפוחים ועד לפנטמטר היאמבי. זו טלוויזיה יצירתית במיטבה, שלימדה את התעשייה שמותר לשבור שגרה עם גימיקים מדי פעם. כך קרה ש"זינה, הנסיכה הלוחמת" שרה, "באפי, ציידת הערפדים" שתקה (ואחר כך שרה), "חברים" שאלה מה היה קורה אילו, "עיקר החדשות" הוסיפה פופ-אפס בסגנון VH1, ו"המופע של דרו קארי" שתלה בכוונה טעויות והבטיחה פרסים לצופים הערניים.

The City on the Edge of Forever, "מסע בין כוכבים", עונה ראשונה, פרק 28 (6.4.67)

קירק, ספוק ובונס חוזרים למאה ה-20 וכמעט מחסלים את האנטרפרייז

ג'ין רודנברי לא רק הציג כאן את אחד השימושים הבולטים הראשונים בקונספט השער בחלל ובזמן, אלא גם (בניגוד ל"מנהרת הזמן" שרצה במקביל) ניתק את גיבוריו מסביבתם ההיי-טקית ושיגר אותם אל מחוץ לגבולות המוכרים של הסדרה, אל זמנים קשים ואפלים (ועוד הטמיע בפנים מסר אנטי-פציפיסטי, ועוד טיפל בו באלימות – אבל זה כבר עניין אחר). "מסע בין כוכבים" היא חללית האם שלאורה משייטות עשרות ספינות חלל טלוויזיוניות. זה הרגע שבו היא מימשה את חזונה וצעדה בעוז למקום בו איש לא דרך לפניה.

פרק הפתיחה, "המופע של באגס באני", עונה ראשונה, פרק 1 (11.10.1960)

באגס באני מציג ומציל את הלוני טונס

בשנות ה-60 החל תעשיית האנימציה לגלות סימני גסיסה, כשהטלוויזיה עלתה וכילתה את הסרטים הארוכים והקצרים שהוצגו בבתי הקולנוע. באגס באני, שעלה מדי שלישי בפריים טיים של איי-בי-סי, החיה את הרפרטואר המופלא של הלוני טונס והמרי מלודיס. על השפעתו של משב הרוח האנרכיסטי הזה לא צריך לפרט.

Bart the Genius, "משפחת סימפסון", עונה ראשונה, פרק 2 (14.1.90)

בארט מרמה במבחן איי-קיו, מט גריינינג מצליח במבחן פוקס

הפרק שהתעתד להכיר את הסימפסונים לאמריקאים נדחה לאחר שהמפיקים נבהלו מרמת האנימציה הירודה והחליטו שאם הפרק השני לא יעמוד בסטנדרט הראוי, הסדרה תושלך לפח. למרבה המזל, הוא עמד, והבטיח את השינוי בהתייחסותה של הטלוויזיה לאנימציה למבוגרים ואת התבססותה בפריים טיים. 22 עונות מאוחר יותר, הסימפסונס עדיין עומדת.

I Am the Night, "באטמן: הסדרה המצוירת", עונה ראשונה, פרק 49 (13.12.92)

באטמן תולה את הגלימה, אבל האנימציה למבוגרים מתחילה לעוף

שלושה חודשים אחרי שעלתה לאוויר ב"פוקס קידס", החליטה הרשת-האם לנסות את סדרת האנימציה המשובחת שלה על הגדולים והציבה אותה במקביל בלוח שידורי הערב שלה. "באטמן" נשארה שם עוד שלושה חודשים לפני שחזרה לילדים, אבל מי שתפס אותה אז הבין של"משפחת סימפסון" נולדה אחות דרמטית, וששוב קרה משהו טוב לאנימציה למבוגרים.

Who Shot Mr. Burns?, "משפחת סימפסון", עונה שישית, פרק 25 (21.5.95)

מישהו יורה במיסטר ברנז ומגלה שאי אפשר לחסל את הרוע המוחלט

דייויד ברנט ("המשרד" הבריטי), מייקל סקוט ("המשרד" האמריקאי), ג'ק דונגי ("רוק 30"). אפילו טוני סופרנו וגורדון רמזי. הבוסים הכי איומים בטלוויזיה יצאו מתחת לחליפה הכחולה-ירוקה של ההתגלמות השטנית של אמריקה התאגידית: האיש שניסה להסתיר את השמש.

Twenty-Four Hours, Dr. Kildare, עונה ראשונה, פרק 1 (28.9.61)

ד"ר קילדר מנסה להשיג קביעות ומצליח מעל למצופה

דאג רוס ("אי-אר"), גרגורי האוס ("האוס"), מקדרימי ("האנטומיה של גריי"). אפילו בונז ("מסע בין כוכבים") וג'ק שפרד ("אבודים"). הרופאים הכי כריזמטיים בטלוויזיה יצאו מתחת לחלוק הלבן של ריצ'ארד צ'מברליין.

פיילוט (חלק ראשון), E/R, עונה ראשונה, פרק 1 (16.9.84)

ד"ר קלוני לחדר הניתוחים

אחרי שני תפקידים קטנים ולפני ה"אי-אר" היותר מפורסם בקריירה שלו, ג'ורג' קלוני מקבל תפקיד משמעותי ראשון בטלוויזיה. עשר שנים אחר כך, הטכנאי הרפואי אייס קולמר יהיה לד"ר דאג רוס. עשרים שנה אחר כך, קלוני כבר יעשה את דני אושן בפעם השנייה.

Ambush, "אי-אר", עונה רביעית, פרק 1 (25.9.97)

"אי-אר" משודרת בשידור חי. פעמיים

סיטקומים אולפניים שודרו בלייב קודם לכן – "רוק" עם צ'ארלס ס. דאטון שידרה עונה שלמה בשידור חי בשנות ה-90 – אבל הדרמה האינטנסיבית של "אי-אר" לקחה את זה לרמה אחרת. "המופע של דרו קארי", "וויל וגרייס" ו"רוק 30" לקחו את זה משם.

Murder by the Book, "קולומבו", עונה ראשונה, פרק 3 (15.9.71)

קולומבו חוקר רצח, סטיבן ספילברג בונה קריירה

במאי מוכשר בן 25, עם רזומה דל למדי, מביים פרק של "קולומבו". כשזה יסתיים, המנהלים ביוניברסל יתלהבו ויציעו לו חוזה לארבעה סרטי טלוויזיה. כשזה יסתיים, הם כבר יציעו לו לביים את "מלתעות".

Eric's POV, Undeclared, עונה ראשונה, פרק 16 (12.3.02)

Undeclared גומרת מוקדם, ג'אד אפטאו רק מתחיל

אחרי שלוש סדרות שזכו לשבחי המבקרים אך בוטלו במהירות ("המופע של בן סטילר", "המבקר" ו"פריקים וגיקים"), שלושה פיילוטים שלא צלחו והסדרה המהוללת הזו, שלא זכתה לסיים אפילו את עונתה הראשונה, יכול להיות שלג'אד אפטאו קצת נמאס מהטלוויזיה. אז הוא הלך ועשה את "והרי החדשות". הצליח לו.

Factgasm, The Day Today, עונה ראשונה, פרק 6 (23.4.94)

ביקור ראשון במשרד

שבע שנים לפני "המשרד" – שהשפיעה בערך על כל הסיטקומים המוקומנטריים ("משפחה מודרנית") או יחידי המצלמה ("תרגיע") שאתם מכירים – הופיע בפרודיית החדשות הבריטית כתבה המתעדת עובדי משרד בדינמיקה קבוצתית. קראו לזה "המשרד".

Rebound (חלק ראשון), "חופשי על הבר", עונה שלישית, פרק 45 (27.9.84)

ד"ר פרייז'ר קריין מגיע לטלוויזיה ולא עוזב אותה

ביקור קצר בבר של סם מאלון הפך לתפקיד של 203 פרקים, ואז לספין אוף עם עוד 264 פרקים. בפרק הזה נולד לא רק פרייז'ר קריין – 20 שנה ושלוש סדרות (גם "כנפיים") – אלא גם קלסי גרמר, כוכב הטלוויזיה הבולט בדורו, שמחשמל היום את המסך בדמות האלטר אגו שלו, טום קיין מ"בוס". פרייז'ר קריין נכנס לבר, ומאז לא עוזב את הבניין.

Charm City, "חוק וסדר", עונה שישית, פרק 13 (2.2.96)

מאנץ' קופץ לבקר

עם כל הכבוד לפרייז'ר, ג'ון מאנץ' חי בטלוויזיה כבר 19 שנים, והספיק לככב בקביעות בשתי סדרות ולהיות דמות חוצת תוכניות (עשר), רשתות (חמש), ז'אנרים ואפילו מדינות (שמו מוזכר ב"לות'ר" הבריטית). כאן הכל התחיל, ברגע הראשון שבו התערבבו שני עולמות בדיוניים והיהודי הציניקן התחיל לפזול מבעד לעדשות משקפיו הכהים לחלקות הדשא של השכנים.

Hearts and Minds, "בלוז לכחולי המדים", עונה שנייה, פרק 1 (29.10.81)

השוטרים רודפים אחרי הגנבים, "בלוז" מתמקמת בעמדה נוחה

עם רייטינג נמוך, ארבעה ימי שידור שונים ומנהלים באן-בי-סי שמתקשים לעכל את המרקם המחוספס, סטיבן בוצ'קו קיבל בחזרה את המשבצת המקורית שלו וגמל בשש עונות ששינו את הדרמה הטלוויזיונית בכלל ואת דרמת המשטרה בפרט. בלעדיה לא היו ג'ון מאנץ', ג'ימי מקנולטי ואנדי סיפוויץ'.

The Teeth of the Barracuda, "The Mod Squad", עונה ראשונה, פרק 1 (24.9.68)

ההיפים מגיעים לטלוויזיה

The Mod Squad התעמתה עם תרבות הנגד, אבל הופעתם הראשונה של שלושת השוטרים ההיפים בפריים טיים הראתה שהתעשייה מכוונת אל ליבו של הקהל הצעיר. וחוץ מזה, זו הסדרה שבישרה את הסטייל המשטרתי של הסבנטיז.

Zen or the Skill to Catch a Killer, "טווין פיקס", עונה ראשונה, פרק 3 (19.4.90)

לאייג'נט קופר יש חלום שהטלוויזיה תשתנה

אם חייבים לצמצם את ההשפעה של "טווין פיקס" לרגע אחד, זה הרגע: גמד שמדבר יותר מוזר מיודה יושב בחדר שאדום יותר מהבורסות של אירופה. מהצעד האמיץ הזה, אל מקומות סוריאליסטיים שמצלמת טלוויזיה לא דרכה בהם קודם לכן, נולדו גיבורים חריגים כמו וולטר ווייט, סדרות מתעתעות כמו "אבודים" ופרויקטים יוצאי דופן כמו "מראה שחורה". כל ה-WTF הטלוויזיוני מתחיל בחדר קטן עם וילונות אדומים.

College, "הסופרנוס", עונה ראשונה, פרק 5 (7.2.99)

טוני מלווה את מדו לקולג', נתקל במכר ותיק ומשלב ביזנס ופלז'ר

בפרק הסופרנואי הטוב ביותר בסדרה, פרק שהוא כל הסופרנוס בקליפת אגוז, אנחנו מקבלים לראשונה טעימה, שלא לומר חניקה בכבל, מהצד המפלצתי של טוני סופרנו. ב-HBO נרתעו מהרגע שבו אבא דב הופך לרוצח, אבל צ'ייס התעקש וברא באותו רגע את הגיבור החדש של הטלוויזיה האמריקאית: אפל, אלים ומורכב מאי פעם.

Pine Barrens, "הסופרנוס", עונה שלישית, פרק 11 (6.5.01)

פולי וכריסטופר יוצאים לסיוט מושלג ולסרט מושלם

כשמדברים על תור הזהב של הטלוויזיה כקולנוע של המסך הקטן, מדברים על זה: סרט קצר שהוא קומדיה שחורה מושלמת. זה הרגע שבו הטלוויזיה הוכיחה שהיא לא רק יודעת להשתמש בכלים קולנועיים ולעמוד בסטנדרטיים קולנועיים, אלא יודעת גם ליצור עבודות קולנועיות. בעוד שבע שנים יעלה הפיילוט של "שובר שורות" ויוכיח שזו לא היתה הבלחה חד פעמית.

The Last One, "מקום אחר", עונה שישית, פרק 22 (28.5.88)

"מקום אחר" מסתיימת במקום לא צפוי: בראשו של ילד אוטיסט

כאן זה התחיל: הסוף שלא היית יכול לראות מתקרב גם עם טלסקופ חלל. "רוזאן", בעוד תשע שנים, לא תעשה זאת טוב יותר.

The Last Newhart, "ניוהארט", עונה שמינית, פרק 24 (18.9.90)

גם ב"ניוהארט" מתברר שהכל היה חלום של גיבור "המופע של בוב ניוהארט" משנות ה-70

רק שכאן זה עובד.

Fall Out, "האסיר", עונה ראשונה, פרק 17 (1.2.68)

מספר 6 בורח הכפר. או שהוא לא בורח?

סוף WTF מז'אנר ה"מאיפה הבאתם את הטוויסט המופרך הזה?" זה דבר אחד; סוף WTF מז'אנר ה"מה לעזאזל קרה פה?" זה עניין אחר. כשאתם מגרדים את הראש בסיום סדרות כמו "אבודים" או "הסופרנוס", תשלחו אצבע מאשימה אל פטריק מקגוהאן.

Mirror Image, "זינוק לאתמול", עונה חמישית, פרק 21 (5.5.93)

סם בקט נכנס לגופו שלו ולא יוצא מזה

אחרי שהיטלטל במשך חמש עונות בגופם של אנשים שונים, סם מגלה שהוא לא חוזר הביתה ונועץ סכין בלב הצופים. ברגע הזה אפשר היה לדעת שאי אפשר לבנות יותר על הפי אנד ועל קתרזיס.

A House Divided, "דאלאס", עונה שלישית, פרק 25 (21.3.80)

מי ירה בג'יי-אר ולמה זה מעניין אותנו

כל סדרה שמחפשת את הקליף-האנגר האולטימטיבי מכוונת לפרק הסיום של העונה השלישית של "דאלאס", שהטריף את אמריקה במשך שמונה חודשים. סי-בי-אס רכבה על הגופה המאושפזת של ג'יי-אר כל הדרך לצמרת מדד נילסן. קליף-האנגר הוא סיום העונה הקלאסי והשכיח ביותר בטלוויזיה האמריקאית, אבל אף אחד לא עשה זאת כמו היואינגים.

אגב – קריסטין.

The Judgment (חלק ראשון), "הנמלט", עונה רביעית, פרק 29 (22.8.67)

הנמלט נתפס, המספרים לא נתפסים

טוב, "הנמלט" היה שם קודם, והוא עשה את זה אפילו יותר מדהים: ארבעה חודשים עברו בין הפרק ה-28 לבין שני פרקי הסיום של הסדרה. הרייטינג היה בהתאם.

The Last Show, "המופע של מרי טיילר מור", עונה שביעית, פרק 24 (19.3.77)

רודה ופיליס מגיעות לנחם את מרי וממציאות את הקאמבק של הפינאלה

בכל פעם שאתם רואים כוכבי עבר חוזרים לפרק הסיום של הסדרה אותה נטשו (מ"חופשי על הבר" ועד ל"מופע שנות ה-70"), תזכרו שוואלרי הארפר וקלוריס ליצ'מן עשו את זה קודם.

Angels in Paradise, "המלאכים של צ'ארלי", עונה שנייה, פרק ראשון (14.9.77)

לילה ראשון בלי פארה

אמרת "צ'ארלי'ז איינג'לס", אמרת פארה פוסט. אז זהו, שפוסט הייתה שם בדיוק עונה אחת. את תקן הבלונד תפסה שריל לאד, הצ'רליות שידרו עסקים כרגיל, והטלוויזיה למדה שאפשר להחליף כוכבים. אחריה עשו את זה גם ב"חופשי על הבר", ב"בברלי הילס 90210", ב־NYPD, והכי חשוב: צ'רלי שין קם (ב"ספין סיטי") ונפל (ב"שני גברים וחצי") בדיוק במהלך הזה.

The Benefit, "אני אוהב את לוסי", עונה ראשונה, פרק 13 (7.1.52)

לוסי וריקי מופיעים כצמד בערב התרמה. הי, זה יכול לעבוד גם בקולנוע!

פרק שנכלל, לצד שניים נוספים (ומעט קטעים חדשים), בסרט שנוצר על פי הסדרה ונגנז. שנה אחר כך הופיע הצמד ב-The Long, Long Trailer וסלל את הגשר בין המסך הקטן לגדול.

Blackout, "רחוב ג'אמפ 21", עונה רביעית, פרק 26 (18.6.90)

בבית הספר של טום הנסון החשמל נפסק, בשביל ג'וני דפ החיים מתחילים

השירות כשוטר סמוי בג'אמפ סטריט עשה מג'וני דפ אליל נערות, אבל גם הבהיר לו שהוא חייב לבחור לעצמו רק תפקידים שמתאימים לו. אחרי ארבע שנים שבמהלכן דרך כוכבו ודעך ליבו הוא קיבל שחרור ממשימות השיטור וחתם אצל טים ברטון.

The Kids are Alright, Glory Days, עונה ראשונה, פרק 1 (25.7.90)

ארבעה חברים יוצאים לדרך, רק אחד מהם יגיע רחוק

אחרי שלוש שנים ושישה תפקידים טלוויזיוניים, מישהו מזהה סוף סוף את הפוטנציאל ונותן לבראד פיט תפקיד מרכזי. Glory Days תחזיק רק שישה פרקים, אבל פיט ילוהק בשנה הבאה ל"תלמה ולואיז" ולא ישוב עוד אל המסך הקטן עליו (אלא אם זו טובה לג'ניפר אניסטון).

Back to School, "להתבגר ולהתגבר", עונה שביעית, פרק 1 (18.9.91)

לאונרדו דיקפריו מתבגר ומתגבר על קירק קמרון

אחרי שנה בתעשייה ושני תפקידים מרכזיים ברזומה הצטרף דיקפריו לעונה האחרונה של "להתבגר ולהתגבר". בשנה הבאה הוא יקטף ע"י רוברט דה נירו ("כך הייתי") ולאסה האלסטרום ("מה עובר על גילברט?") וקריירה טלוויזיונית מבטיחה תיגדע.

So Long, Patrick Henry, "אני, מרגל", עונה ראשונה, פרק 1 (16.9.65)

ביל קוסבי נשלח להחזיר עריק אמריקאי מהונג קונג ונוחת בפרצוף של אמריקה הלבנה

היישר מבימות הסטנד-אפ נשלף ביל קוסבי והופך לגיבור האפרו-אמריקאי הראשון בטלוויזיה. תנו לו 20 שנה והוא כבר יהיה הסטנדרט של אבי המשפחה האמריקאית.

Theo's Holiday, "משפחת קוסבי", עונה שנייה, פרק 22 (3.4.86)

ת'או חובש כובע של "מאגנום פי-איי", "משפחת קוסבי" עוקפת את "מאגנום פי-איי"

ברגע הזה, שבו משפחת האקסטבל הדיחה את תומאס מאגנום מצמרת טבלת הרייטינג של יום חמישי – בדרך לכתר הסדרה הנצפית ביותר באותה שנה – היה אפשר להיות בטוחים ש"משפחת קוסבי" היא לא תופעה מקרית. מכאן קצרה הדרך למקומות אחרים ולנסיכים מדליקים, וגם לסטנד-אפיסטים שעושים סדרות על חייהם, מג'רי סיינפלד ועד לואי סי.קיי.

פיילוט, The Fresh Prince of Bell-Air, עונה ראשונה, פרק 1 (10.9.90)

הנסיך המדליק מגיע לבל אייר ומשתלט על הכס

כוכב נולד.

The Gentleman, Gunsmoke, עונה שלישית, פרק 39 (7.6.58)

שניים רבים על בחורה ו-Gunsmoke לוקחת את כל הקופה

בתום נסיקה מתמשכת מסיימת Gunsmoke את עונתה השלישית במקום הראשון במדד נילסן (מצב שישמר בשלוש העונות הבאות) ומביאה להסתערות בוקרים המונית על המסך הקטן. הסתערות שהולידה, בין השאר, את הבחור מהפרק הבא.

Incident of the Black Sheep, "רוהייד", עונה רביעית, פרק 7 (10.11.61)

רואדי נקלע לעימות אלים עם רועה צאן ויוצא מזה עם תפקיד במערבון ספגטי

כשסרג'יו לאונה התיישב ב-1963 לצפות בפרק מ"רוהייד" כדי ללהק את גיבור סרטו החדש, "הזר המופלא" (אתם מכירים אותו כ"בעבור חופן דולרים"), הוא היה אמור להתרשם מאריק פלמינג, אבל נתפס לשותפו להובלת הבקר, אחד קלינט איסטווד. שנה אחרי שלאונה התלהב מ"האופן העצל והנינוח שבו גנב כל סצנה" נולד אחד האייקונים הגדולים של התרבות הפופולרית ואחד השחקנים והיוצרים החשובים בתולדות הקולנוע. גם אם היום הוא מדבר עם כיסאות ריקים.

Hollywood (חלק 3), "היו ימים", עונה חמישית, פרק 2 (20.9.77)

פונזי מזנק מעל כריש, "היו ימים" מתחילה לצלול

לא תמיד אפשר לזהות את הרגע שבו סדרה מתחילה ליפול. ב"היו ימים", שהפכה מסדרה נוסטלגית חיננית למופע של פונזי, זה היה בדיוק שם. "לקפוץ מעל הכריש" הפך למטבע לשון ולרגע ממנו יראה כל סדרת טלוויזיה: הרגע שבו יגמרו לתסריטאים כל הרעיונות הטובים והם יפנו לגימיקים. 35 שנים אחרי, אנשים מדברים על רגע ה"להתווכח עם הכסא". למה? תשאלו את הבחור מהפרק הקודם.

The Wreckers, Gunsmoke, עונה 13, פרק 1 (11.9.67)

מרשל מט דילון ניצל ממוות מידי שודדים, Gunsmoke מתחמקת ממוות בידי מנהלים

כש-Gunsmoke המידרדרת בטבלאות עמדה בפני ביטול בסיום עונתה ה-12 הציפו מכתבי מחאה את סי-בי-אס, ואפילו בקונגרס נשמעו תלונות. העובדה שגם אשתו של נשיא האולפנים וויליאם פיילי לחצה בוודאי סייעה לסדרה לקבל צ'אנס נוסף. פיילי גילה של-Gunsmoke יש עוד שמונה עונות בתרמיל האוכף, והאמריקאים גילו שלחץ ציבורי יציל ממוות טלוויזיוני. הם יזכרו את זה כשיגיע תורן של "מסע בין כוכבים", "איש משפחה" ואחרות לעלות על הגרדום.

Abyssinia, Henry, "מ-א-ש", עונה שלישית, פרק 24 (18.3.75)

המטוס של הנרי בלייק מתרסק, הדרמה של מ-א-ש ממריאה

מטר מכתבים נזעמים – למעלה מאלף – הוא בדיוק מה שנחת על השולחן של מפיקי "מ-א-ש" כשהרגו את הנרי בסיום העונה השלישית. גם סי-בי-אס ואם-ג'י-אם כעסו. זה היה מאוחר מדי; "מ-א-ש" החלה להשתנות, ללכת למקומות דרמטיים ומורכבים יותר. גם אמריקה השתנתה: בפגרה בין העונות הודיע הנשיא פורד על סיום מלחמת ווייטנאם.

The Interview, "מ-א-ש", עונה רביעית, פרק 24 (24.2.76)

כתב טלוויזיה מראיין את רופאי היחידה ומגלה שמלחמה זה חרא

כשהמלחמה מאחוריה, הרשתה לעצמה "מ-א-ש" – סדרה שעסקה במלחמת קוריאה אבל דיברה על ווייטנאם – הרשתה לעצמה להיות חדה וברורה מאי פעם, להשתחרר מהאלגוריה ולהישיר מבט למציאות המחורבנת. או כפי שניסח זאת הוקאיי, בדרכו המעודנת, כשנשאל אם הוא רואה משהו טוב יוצא מהמלחמה: "כן. אני, חי".

פיילוט, "תיקים באפילה", עונה ראשונה, פרק 1 (10.9.93)

איש הסרטן מופיע במערכה הראשונה

בטלוויזיה שנחלקת בין סדרות Procedural (פרקים נפרדים) לסדרות Serial (סיפור מתמשך) ישנן מעט טווינרס שמנסות לרקוד בשתי החתונות, ועוד פחות סדרות שמצליחות בכך. "תיקים באפילה" הצליחה. בזמן שמאלדר וסקאלי ימשיכו לחפש את מפלצת השבוע, איש הסרטן יטווה מעל ראשם את הרשת הקונספירטיבית שתזכיר להם ולנו כל הזמן שהאמת נמצאת אי שם.

The Cure, "המגן", עונה רביעית, פרק 1 (15.3.05)

יש בוסית חדשה בתחנה, והיא מוכרת לי מאיפה שהוא

בגיל 58, עם שורה פילמוגרפית הולכת ומידלדלת, גלן קלוז הבינה שהוליווד כבר אין מה להציע לה, והסכימה לתפקיד מרכזי ב"המגן". זה נגמר במועמדות לאמי, במועמדות לגלובוס הזהב ובמה שהיא מגדירה כתפקיד חייה ב"דמג'ס". אחריה (והרבה אחרי קיפר סאת'רלנד) כל הכוכבים הגמורים של הוליווד כבר הבינו לאן נושבת הרוח.

פיילוט, "לאק", עונה ראשונה, פרק 1 (11.12.11)

דסטין הופמן, כוכב טלוויזיה

גלן קלוז בתפקיד ראשי בסדרת טלוויזיה זו סנונית נושאת בשורה. כוכבים כמו ג'רמי איירונס, גבריאל ביירן, סטיב בושמי ואחרים – זאת כבר פשיטה של להקת דורסים. דסטין הופמן – חתן שני פרסי אוסקר ומועמד לעוד חמישה – זה אומר שהנשר נחת.

The National Anthem, "מראה שחורה", עונה ראשונה, פרק 1 (4.12.11)

ראש הממשלה הבריטי מזיין חזירה ומזעזע את צופי הטלוויזיה בסדרה ומחוצה לה

רף חדש של אלימות פרובוקטיבית, של אתגורים אינטלקטואליים מטרידים ושל בוטות ויזואלית עוכרת שלווה. זה חייב להשפיע.

4 תגובות ל-“49 הפרקים הכי משפיעים בטלוויזיה

  1. מרשים, אתה ממש יודע את הטלבזיה שלך
    ולי יש המון שיעורי בית עכשיו
    לא הבנתי את השורה על איסטווד שמדבר עם כיסאות ריקים יש משהו שפיספסתי?

    • ניב שטנדל

      גגל איסטווד וכיסא. לא תתחרט.
      אולי בעצם כן.

      • מאד מאד מאכזב זה שם אותו בצד של הרעים והבורים , איך אפשר להעדיף את רומני על אובמה פור גוד סייקס?

      • ניב שטנדל

        להעדיף זה בסדר. רק למה לעשות את זה באופן מביך כל כך?

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s